٢٠‏/٠٩‏/٢٠٠٩

إيه رأيكم؟

إيه رأيكم؟

لو كل واحد فينا يقول اللي شاغل دماغه أوي اليومين دول
ده طبعا من غير مايكون شيء شخصي بالنسبه ليه كده يبقى من الطبيعي إنه مش هيقوله

يا ترى
اللي بتفكر فيه حاجة هتفيدك وتعليك وتزود صفات جميلة فيك؟
اللي بتفكر فيه شيء عايز تحصل عليه كنت دايما بتحلم بيه؟
 
  وحاجات كتير كمان على نفس المنوال

طيب
يا ترى في حاجة تانية غير الأولانية جاهزة في دماغك إنك هتعملها بعد اللي بتفكر فيه دلوقتي

نيجي بقه للنقطة اللي فيها مفتاح الحل
بتعمل ايه عشان تحقق اللي بتفكر فيه أول توصل لحل المشكلة اللي شغاله بالك أو أو أو

حاسس إنك بتقرب فعلا من هدفك
إنك قربت توصل
إنك بتخطي للأمام
أو بتعلا في السلالم


ممكن الهدف من تاني بوست ليا يكون مش واضح تمام بس المهم إني بدأت فعلا في تحريك الأفكار اللي في دماغي من خلال أنامل صوابع إيدي

سلام مؤقت في البوست الجاي إن شاء الله

هناك ٦ تعليقات:

  1. شيء عجيب فعلا مني إني أرد على الموضوع بعد نشره بحاجة بسيطة
    بس اللي مش عجيب فيه بقه إني أصلا صاحب المدونة
    بس بصراحة عايز أعلق بجد على الموضوع

    أكيد كل واحد في الدنيا دي في حاجة شاغلة دماغه
    لأ ومش حاجة واحدة دا أكيد حاجات كتير ومالهاش عدد بس مترتبه على حب الاولويات والأهمية لكل فكرة ووقت التفكير ممكن يكون بيحدد اللي بتفكر فيه

    يعني مثلاً لو قاعد على البحر ممكن تفكر في موضوع يستاهل المكان ده بهدوءه وجماله
    ولو في شغلك مثلا يبقى حاجة عايز تحققها أو هدف عايز توصل له
    وكده يعني أرجوا أن يكون رأيي واضح

    ردحذف
  2. مش متوقع إني ألاقي التعليقات في الأول على ودنه بالهبل بس مع الوقت هعرف ناس وناس هتحب تقرا مواضيعي
    وعشان اليوم ده ييجي لازم أفكر كويس أوي أنا تكلم عن إيه
    صبرا صبرا يا جماعة
    الوبوستات دي هفتكرها بعدين وأنا كاتب مواضيع فله وجامده ومهمة لبعض الناس وأقول الحمد لله

    ردحذف
  3. مدونه رائعه عجبتنى جدا انا احب استخدام العقل والمنطق فى الحياه عاما واحمل ما فى هذا البوست هو تحديد الاهداف ثم محاوله الاقتراب منها والوصول اليها وبالطبع عدم التخلى عن الامل وان يصل الانسان الى هدفه اعتقد انها ستكون مدونه رائعه وجميله اهنئك عليها وكل ما تكتب موضوع جديد يمكنك ان ترسله الى واتمنى لك التوفيق زيزو

    ردحذف
  4. حبيبي يا زيزو والله

    ومنورني با غالي بكلامك الغير عادي

    وكل سنة وانت طيب

    ردحذف
  5. جميل بجد يا ايمن

    بص ياعمى اللى شاغل دماغى

    مممممم
    كتييييييييير اوى اوى

    انا حكيت لواحد صحبى عن جزء من اللى جوايا
    قالى روح لدكتور نفسى هههههههه

    الخلاصة انا دلوقتى بحاول اضيق دائرة الاهتمامات شوية
    يعنى هكتفى بالنت والكمبيوتر والفوتوشوب والديزيانز عامة ..مع تأليف الروايات والمسرحيات وكام كورس كده لسةهبدأ فيهم

    بس خلاص ^_^


    جميلة مدونتك وفكرتها

    انا ضيفتك عندى على فكرة

    ردحذف
  6. الله يكرمك ده بس من زوقك يا ريس

    كل واحد جواه كتييييير بس الصح إن كل واحد مننا ميكلكعهاش على نفسه دنيته ويخيلها بسيطة وسهلة كده عشان يقدر يكمل للآخر وميتعبش

    والموضوع أكيد مش محتاج دكتور نفساني ولا حاجة

    على فكرة حكاية دايرة الإهتمامات دي مهمة لأنها بتساعد البني آدم أنه يبقى شايف أهدافه دايما قدام عنيه وعايز يحققها في كل محاولات حياته.

    منورني دايما وأنا كمان ضيفتك عندي يا ريس

    ردحذف

صلى على النبي محمد
عليه أفضل الصلاة والسلام

إكتب بقه
إنت كنت عايز تقول ايه

سلام مؤقت